fbpx
professionele huisstijl

Wat een professionele huisstijl jouw bedrijf oplevert

De eerste indruk die mensen van een ander hebben, is vaak bepalend en bijna niet meer uit te wissen. En dat geldt ook voor de indruk van een bedrijf, van jouw bedrijf. In hooguit een paar seconden vormt jouw doelgroep zich een beeld van je merk. Op basis van de huisstijl.

Daarom is een consistente, professionele huisstijl enorm belangrijk. Een huisstijl die jouw bedrijf en dienst of product vertaalt in beeld. Die duidelijk en consequent uitstraalt waar je voor staat.

In dit artikel kun je lezen wat het jou en je bedrijf oplevert als je een krachtige huisstijl laat ontwikkelen en die systematisch doorvoert:

1. Je creëert herkenbaarheid

Om ervoor te zorgen dat mensen voor jouw merk kiezen en blijven kiezen, is het belangrijk dat ze je merk makkelijk herkennen. Dat bereik je door je huisstijl tot in de puntjes door te voeren. En te herhalen.

Mijn dochter vraagt als we boodschappen gaan doen altijd: ‘Gaan we naar de groene of naar de gele winkel?’ Beide supermarkten hebben hun branding zo goed toegepast dat ze heel herkenbaar zijn en daardoor in het hoofd van klanten blijven hangen.

In dit specifieke geval speelt kleur een belangrijke rol in de herkenbaarheid, maar een goede branding hangt natuurlijk af van meerdere herkenbare elementen.

 

Huisstijlonderdelen zijn bijvoorbeeld:

Dit alles bij elkaar vormt de totale indruk van een merk en zorgt voor herkenbaarheid. Zien jouw klanten de onderdelen van jouw huisstijl, dan weten ze wat ze kunnen verwachten.

 

2. Je wekt vertrouwen

Wanneer je de verschillende huisstijlelementen consequent en over een langere periode gebruikt, in alle uitingen, dan wek je naast herkenbaarheid ook vertrouwen bij je klant en partners. Dankzij jouw professionele huisstijl weten mensen al snel met wie ze te maken hebben en gaan ze zich steeds meer op hun gemak voelen bij je merk. En dat stimuleert hun koopbereidheid. Meer omzet dus!

Vertrouwen in jouw merk en jouw diensten of producten moet groeien. Hoe consistenter je je huisstijl toepast en hoe vaker mensen met je merk in aanmerking komen, hoe beter.

De meningen zijn erover verdeeld, maar volgens een bekende marketingregel moet een potentiële klant je merk in een korte tijd minstens zeven keer zien of horen voordat hij tot aankoop overgaat. Hoeveel keer het in werkelijkheid nou precies mag zijn, duidelijk is dat de kracht ’m in de herhaling zit.

3. Je valt op

Als je in een branche werkt met veel concurrentie, is het ontzettend belangrijk om op te vallen. En daarin kan een verrassende, professionele huisstijl het verschil maken. Met een sterk design springt jouw merk niet alleen tussen de concurrenten uit, maar blijft het ook beter en langer hangen bij je (potentiële) klanten.

Krachtige branding zorgt er dus voor dat je je onderscheidt. Door voor ander beeld- en kleurgebruik te kiezen dan dat van je concurrenten en door dat opvallende ontwerp overal door te voeren, zorg je ervoor dat je jouw merk sterk positioneert. Stand out from the crowd! Het maakt het binnenhalen van klanten een stuk makkelijker.

 

4. Je trekt de juiste doelgroep aan

Een goede huisstijl weerspiegelt het karakter van je bedrijf. Wanneer de uitstraling van je bedrijf of merk klopt, trekt deze automatisch klanten aan die daarbij passen. Mensen zien jouw kwaliteit en voelen zich op een bepaalde manier met je verbonden.

Een klant vertelde me dat zijn bedrijf na rebranding jongere klanten aantrekt. Precies wat zijn bedrijf nodig had! Het aanboren van deze nieuwe doelgroep was één van de doelen die we vooraf hadden gesteld. En die we hebben gehaald dankzij de nieuwe huisstijl én de frisse energie die de visuele identiteit het bedrijf geeft.

Voorbeelden van nieuwe doelgroepen⁠ zijn:

  • (Meer) mannen of (meer) vrouwen
  • Ouderen of jongeren⁠
  • Inwoners van een bepaalde provincie, heel Nederland of ook andere landen
  • Particulieren, kleine bedrijven of grote bedrijven⁠

 

5. Je bespaart tijd

Last but not least: een huisstijl bespaart je veel tijd! Want met een professionele huisstijl beschik je over een solide basis waar je altijd op terug kunt vallen. En over duidelijke kaders voor je bedrijfscommunicatie. Nieuwe uitingen ontwikkelen is daarom relatief snel gedaan.

Onmisbaar bij het neerzetten van jouw unieke stijl zijn een goede set logo’s voor alle soorten media, en een eigen huisstijlhandboek of brandbook. Zaken die een goede vormgever voor je verzorgt bij de restyling van je huisstijl.

Een brandbook helpt je dus bij de bewaking van je huisstijl. In het handboek is duidelijk vastgelegd hoe jouw huisstijl in elkaar zit en hoe je ’m online en offline toepast in verschillende uitingen. Denk aan het gebruik van je logo, kleur, typografie en beeld. Het document vormt het uitgangspunt voor de ontwikkeling van al je communicatiemiddelen.⁠

 

Consistency is the key

Afwijkingen in huisstijlgebruik doen afbreuk aan de herkenning en herinnering van je merk, en ogen slordig en onprofessioneel. Waardoor mensen je merk, product of dienst ook inhoudelijk minder positief zullen beoordelen.

Maar het tegenovergestelde is dus ook waar: als je ’m lang genoeg en consistent doorvoert, kan een huisstijl voor meer herkenning, vertrouwen én omzet zorgen. En dat willen we toch allemaal?!

Hulp nodig bij het (re)design van een consistente huisstijl?

Ik help je graag bij het ontdekken én vastleggen van jouw visuele identiteit.⁠ Met een nieuwe, verrassende huisstijl valt jouw merk beter op en is hij herkenbaarder voor (potentiële) klanten.

Schakel je Formfest in voor de visuele uiting van je merkidentiteit, dan creëren we samen een huisstijl waar je trots op zult zijn. Mét een eigen brandbook en logoset. Alles wat je nodig hebt voor een succesvol merk!

Ook toe aan een professionele huisstijl en een helder brandbook?

Ja, dit wil ik!
Meld je aan voor de nieuwsbrief
Dankzij deze update hoef je niets meer te missen van Formfest. Je ontvangt maximaal 1 keer per maand nieuwtjes, tips en aanbiedingen.
Vul hier je naam in.
Vul hier je e-mail adres in